Helmienkalastajan tarina

Olipa kerran opettaja, joka rakasti työtään nuorten parissa. Vuosien varrella hän kouluttautui lisää nuorten hyvinvoinnin tukemisessa. Hänestä tuli koulutettu sijaisvanhempi, ammatillinen tukiperhevanhempi sekä ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja. Harrastuksensa myötä hän pääsi moniin lisä- ja täydennyskoulutuksiin liittyen nuorten mielenterveyteen ja sen tukemiseen. Terveydelliset syyt pakottivat opettajan opettelemaan uutta, suuntaamaan katsetta toisaalle. Sitten hän pääsi työskentelemään mentoriopettajana, kulkemaan kollegojen rinnalla tukien, kannustaen, opastaen ja auttaen. Hän huomasi rakastavansa myös tätä uutta työtä, jossa hän pystyi hyödyntämään kaikkea työuran varrella hankkimaansa  osaamistaan. Hän pystyi päivittäin nostamaan koulun ihmisten, suurten ja pienten, vahvuuksia näkyviin.

Tämä johti siihen, että hän kouluttautui ratkaisukeskeiseksi työnohjaajaksi (Story). Ja siihen työhön hän vasta rakastuikin! Se sai hänet loistamaan ja luovuuden valloilleen. Hän oivalsi, mitä on ei-tietäjyys ja miten sitä hyödyntäen saadaan ihmiset kukoistamaan.

Maailma ei ollut entisensä, sillä nyt hän oli alkanut helmien kalastajaksi. Hän tiesi, että jokaisen työntekijän sisällä on ajan saatossa muovautunut sisin, helmi, ja työnohjaajan eli kalastajan käyttämin luovin menetelmin löydettävissä. Tässä yrityksessä työnohjaaja tukee ja kannustaa helmen kerrosten puhdistuksessa ja kirkastamisessa. Saa sen loistamaan.

Tämän yrityksen tarinasta ihmiset tietävät, että tässä yrityksessä asiakasta arvostetaan. Asiakas on kaiken keskiössä. Kaikkien asiakkaiden eli eri alojen työntekijöiden sisältä on löydettävissä helmi. Helmienkalastaja on työnohjaajana määrätietoinen, taitava, rohkea ja luova - ehkä jopa valmis pieniin seikkaluihin helmien kiillotuskeinoja pohtiessaan. Ryhmäohjausten avulla rakentuu helmien nauha; osaajien ydinosaaminen kirkastuu ja selkeytyy työnohjauksen tilanneen yrityksen hyväksi.

Asiakas tutustuu tarinaan ja ymmärtää, että juuri tätä hän tarvitsee: joku kohtaa juuri hänet arvostavasti - ymmärtäen mahdollisen väsymyksen ja jopa kyynisyydenkin alla olevan helmen. Ja että tämä helmienkalastaja haluaa nähdä vaivaa ja löytää sen arvokkaan helmen ja nostaa sen näkyviin.

Asiakasta hämmästyttää, että helmienkalastajalla on aina aikaa työntää lautta vesille ja lähteä etsimään juuri minun helmeäni. Kuinka hänellä onkaan taito tuoda osaamiseni näkyväksi, auttaa helmi esiin ja tuoda aarteet näkyviin!

Asiakas on päättänyt ostaa tältä yritykseltä työnohjausta. Silloin hän kokee, että työnohjaaja kohtaa hänet levollisesti ja arvostavasti. Keskustelu eli helmen etsintä tapahtuu koko ajan asiakkaan ehdoilla. Työnohjaaja on rautainen ammattilainen substanssiosaamisensa sekä pitkän työkokemuksensa myötä ja hän antaa asiakkaalle tilaa prosessoida itse matkaa helmen luo.

Työnohjausten jälkeen asiakas voi palata kokemaansa tarinaan, sillä hänelle tarjotaan mahdollisuus tavata ohjaajaa haluamansa pituisen jakson ajan ja prosessoida ajatuksiaan ratkaisukeskeisyyden viitekehyksessä ammattikyselijän avulla juuri sillä hetkellä itselle merkityksellisiä asioita.

Ja tästä kaikesta seuraa, että asiakkaat ovat voimaantuneita ja työssä jaksavia. He osaavat rajata työtään. He ovat oppineet keinoja ratkaista arjen pulmiaan, tehdä helmeä näkyväksi, jopa ilman työnohjaajaa. He näkevät itsensä helmienkalastajan silmin: jokaisella on sisimmässä arvokasta osaamista ja taitoja, jotka tämä työnohjaaja teki menetelmillään näkyviksi.